- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 6. Efterromantiken /
123

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Roman och novell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ty skillnaden mellan de olika grupperna är ej så stor, som namnen
antyda, och hos Almquist äro slutligen alla dessa olika genrer
förenade; han har skrivit fantastiska romaner, sensationsromaner,
realistiska berättelser, sociala romaner, även historiska, och ofta ingå alla
dessa arter i samma arbete. Etiketterna äro därför valda efter det
inslag, som synts vara det dominerande. Indelningen sammanfaller
också tämligen med den kronologiska ordningsföljden. Början göres
1809 med Cederborghs picareska roman, i slutet av 1820-talet
uppträdde den historiska romanen, under nästa årtionde börjar en social
familjeroman, som väsentligen blomstrar på 1840-talet — samtidigt med
den då så populära sensationsromanen, vilken emellertid förebådats
redan genom Almquists 1834 utgivna Drottningens juvelsmycke. Det
betecknande för de flesta är brytningen mellan fantastisk romantik och
realism.

Den picareska romanen.



Vi vända oss först till den picareska romanen. Såsom vi minnas
uppstod denna vid 1500-talets mitt i Spanien, och vi erinra oss även,
att den spanska litteraturens väl största mästerverk, Don Quijote,
lika mycket är en picaresk roman som en komisk. Denna roman
utbildades sedermera, vid 1700-talets början, i Frankrike av Le Sage,
författaren till Gil Blas, samt kort därefter i England av Fielding.
De första spåren till en dylik roman kunna i Sverige iakttagas redan
vid stormaktstidens slut — Le Ramels lefwernes historia — och hit
hör även ett bland frihetstidens bättre romanförsök, Rålambs En
swensk adelsmans äfwentyr i utrikes orter. Men det karakteristiska
för dessa försök är, att det, som intresserar, ännu blott är själva
äventyret, händelserna, icke miljöskildringen. Nu åter är det denna,
som blir huvudsaken i den picareska roman, som framträdde samtidigt
med nyromantikens genombrott. Med denna har den ingenting
gemensamt, står snarare i opposition till all romantik över huvud och
torde riktigast kunna betraktas såsom en senfödd ättling av
upplysningstidevarvet. Å den andra sidan har den inga drag gemensamma
med den ålderdomssvaga eftergustavianska litteraturen, och den
förebådar den realism, som kommer fram i den efterromantiska litteraturen.
Skaparen av denna roman var Fredrik Cederborgh, vilken — om
man anlägger en mera estetisk måttstock, än förut varit möjligt —
med en viss rätt kan kallas vår förste romanförfattare.

Cederborgh.



Han föddes 1784, kom efter studier i Uppsala och Lund till Stockholm, där
han först gick in »i verken» och sedermera blev boktryckare och utgivare av
tidningen Anmärkaren. 1823 återvände han emellertid till sin hembygd, Lindesbergs
bergslag, där han blev bruksägare och där han avled 1835. Någon omfattande
beläsenhet tyckes han ej hava haft, men det är tydligt, att han känt till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:53:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/6/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free