- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 7. Den nya tiden (1870-1914) /
110

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Strindberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tionell roman med en enhetlig handling. Den anger ocksa att den
fortsätter den verklighetsskildring Strindberg begynt i Uppsalanovel-
lerna. Men denna gång griper han sina gestalter ur huvudstadslivet
— att några kapitel, som behandla teatern, nominellt äro förlagda till
landsorten beror, som Böök påpekat, endast på att Strindberg av hän-
syn till sin hustrus teaterbana på detta sätt maskerat sitt angrepp på
de stockholmska teaterförhållandena. Han hade ett rikt material för
sina skildringar. Stockholmsmiljön i yttre mening kände han ut och
in sedan barndomen. Från det borgerliga Stockholm hade han sina
familjeintryck. Under de bittra journaliståren hade han förts in i po-
litiska och affärskretsar och sett tidningarna inifrån. Teatern kände
han från sitt misslyckade skådespelarexperiment och från underhand-
lingarna om Mäster Olof. Konstnärs- och författarbohémen hade han
levat med i Röda rummet på Berns. I Kungliga Biblioteket hade han
kommit i beröring med de korrekta ämbetsmannasynpunkterna på
samhället. Hans skarpa, vakna, ständigt misstrogna sinne hade be-
varat intrycken av allt han sett och iakttagit och upptäckt eller trott
sig upptäcka. Redan 1875 hade han skrivit till Wrangels: »Ack, om
jag fick skriva Röda rummets historia — det skulle bli vår tids histo-
ria i sammandrag!» Nu ger han denna historia, sådan han ser den
med sin kritiska, av alla hänsyn oskymda blick. Själv tillhör han
intet bestämt samhällsfack, intet parti, och kan därför anlägga en
överlägsen ståndpunkt gentemot alla; dessutom har han av de ame-
rikanska humoristerna och av Dickens lärt att avslöja humbugen och
att ge sina upptäckter av samhällssvindeln stora perspektiv — han
överdriver och han karikerar, men han bevarar dock alltid tillräck-
ligt av verkligheten för att man skall känna sig ha fast mark under
fotterna. Tiden var också gynnsam för avslöjanden. Förhoppningarna,
som representationsreformen 1865 väckt, hade hunnit mynna ut i be-
svikelser, och de nya politiska partierna hade hunnit visa sig lika
egoistiska som de gamla. Dessutom hade den stora ekonomiska kri-
sen 1878, som bragte en mängd under den föregående högkonjunk-
turen grundade företag på fall, uppenbarat hur mycken svindel som
frodats på detta område. Strindberg njuter av att avslöja allt, och
denna hans ännu från all egentlig bitterhet fria upptäckarglädje ger
Röda rummet en del av dess konstnärliga tjusning. Han avslöjar
den borgerliga hemidyllen som ett evigt gräl, han avslöjar tidningar-
nas besticklighet både i de politiska spalterna och i litteratur- och
konstrecensionerna, han avslöjar försäkringsbolagen, dem han trodde
sig ha genomskådat då han gav ut försäkringstidningen, han skildrar
riksdagen, där ingen människa lyssnar till den ende verkligt heder-
110

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:54:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/7/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free