- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 7. Den nya tiden (1870-1914) /
194

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttiotalets författare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

särskild aktualitet för henne. I synnerhet efter sitt äktenskap kände hon starkt
motsatsen mellan sitt livskall, författarens, om vilket hon icke minst genom sina
bröders intresse blivit medveten, och omgivningens tryck, som visade sig både i de
små vardagliga plikterna hon måste uppfylla och i det konventionella ogillandet
av att hon, en kvinna och hustru, ägnade sig åt litteraturen. I Skådespelerskan
framträder det konstnärliga personlighetskravet klart, då en begåvad skådespelerska
bryter sig ut ur de kälkborgerliga förhållanden hon genom sin förlovning snärjts i.
I Pastorsadjunkten är det — som i så många av tidens verk — i de religiösa
brytningarna kravet på personlig sanning framföres. En teologie studerande har
gripits av rationalistiska tvivel och börjat studera naturvetenskaper. Den konflikt, i
vilken han därigenom råkar med sin fader, löses dock lyckligt, då han för sin
fysiologiska avhandling, som en av hans beundrarinnor honom ovetande insänt
till Vetenskapsakademien, får det Wallmarkska priset och löfte om det
Letterstedska resestipendiet — man ser att författarinnan genom sina bröder var
initierad i de vetenskapliga belöningarnas värld. Stycket har ju i motivet en viss
likhet med Strindbergs några år äldre Fritänkaren, vilket visar dess aktualitet för
tiden. Men någon radikal agitator är fru Edgren icke. Det synes av Älvan.
Titelfiguren är en bohemartad konstnärsnatur, som blivit gift med en hygglig och
prosaisk borgmästare i en kråkvinkel. Ett ögonblick frestas hon att överge
mannen för en friherrlig målare och Don Juan, men hon ångrar sig i tid och
återvänder snällt till sin man. Äktenskapet segrar. Stycket skrevs just innan
Dockhemmet kom ut, och i konsekvens med Älvans upplösning står, att fru Edgren
då ogillade, att Nora lämnade sin man. Själv hade hon icke heller vid denna
tid någon allvarlig tanke på att bryta sitt äktenskap. Men icke endast idéerna,
över vilka styckena äro byggda, vittna om att hon var berörd av de nyare
litterära strömningarna, utan ock den »nyktra realism» som enligt hennes eget uttryck
präglar dem. Deras miljö är samtida svenskt liv, mest trångt, instängt liv i
småstäderna eller i prästgårdar och herrgårdar, alla personer utom huvudpersonerna
äro alldagliga vardagsmänniskor, och intrigen och handlingen spela en ringa roll,
varemot samtalen och diskussionerna äro huvudsak. Närmast ha väl Björnson
och Ibsen varit hennes förebilder i denna verklighetsskildring; Björnsons De
Nygifte, som ju kan betraktas som den nordiska realistiska dramatikens förstling,
beundrade hon mycket.

Allt detta var emellertid ännu ytligt och tekniskt mycket
ofullgånget. Men inom kort blev hon klarare medveten om sin diktnings
rätta art och mål.

Realistisk novelldiktning.



Snart efter det hon fått Älvan färdig utkom Röda rummet. Boken
intresserade henne på det högsta, om än hon gjorde invändningar
mot Strindbergs överdrifter och »råa» språk, och från denna tid
känner hon sig dragen till den nya realismen. Hon är en stor vän av
den moderna skolan, förklarar hon i början av 1880, fastän hon
samtidigt mycket skarpt tar avstånd från Zola. Ett år senare avger hon
en prononcerad realistisk trosbekännelse: »Jag försöker att studera
livet så troget som möjligt och ej skildra annat än vad jag med egna
ögon iakttagit. En viss pessimism ligger i själva den luft vi inandas
nuförtiden, och ej heller jag, som dock till naturen är idealist, har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:54:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/7/0245.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free