- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 7. Den nya tiden (1870-1914) /
347

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gustaf Fröding

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Guitarr och dragharmonika var en ojämn, av ganska olikartade
element sammansatt diktbok. Den hade emellertid en större fram-
gang hos publiken än väl något annat av åttiotalets eller nittiotalets
vei"k, och även den litterära kritiken var mycket välvillig, om än den
hade svårt att riktigt få tag på författarens personlighet. Till och
med Wirsén var ganska nådig, ehuru han visserligen slutade sin recen-
sion med påståendet, att en sångare med Frödings världsåskådning
lcke kan »genom sin sång hugsvala, stärka, befria ett enda människo-
sinne». Fröding själv var missnöjd med att man i hans tycke all-
deles för mycket skänkt uppmärksamhet åt de populärt humoristiska
bitarna som Jan Ersa och Per Persa och Farväll, medan de allvar-
ligare och mer personliga mindre uppskattats. Men Guitarr och drag-
harmonika skänkte i varje händelse honom medvetandet att han var
skald och allenast skald.
Tre år senare, våren 1894, utkommo Nya dikter. Även denna samling Nya dikter,
mledes med en avdelning från Värmland, som innehåller några av Frö-
dings präktigaste värmländska stycken — Bergslagstroll, I valet och
kvalet och den fina, musikaliska Säv, säv, susa. Sin prägel får avdel-
n,ngen dock främst av den stora »hjältedikten» Balen, denna med sina
Vaxlande, än dansande än långsamt glidande rytmer fascinerande dikt,
som från en av självironi och småstadssatir och överdådigt friskt lynne
lylld realistisk skildring av en Oscarsbal i Karlstad höjer sig upp till
stora evighetsperspektiv, men mitt i stjärnerymden bland änglaska-
r°rna vid Guds tron dock bevarar den trygga humor, som knyter ett
band mellan den himmelska sällheten och det jordiska vardagslivet.
Ruben G:son Berg och Sverker Ek ha visat, hur dikten småningom
Vl>xit fram och i sig upptagit en mängd intryck på samma gång som
don återspeglar den utveckling Frödings konstnärliga form undergått
0101 en allt mer sammansatt och rik orkestrering. Den har som när-
maste verklighetsgrundval de Karlstadsfester han flera gånger skildrat
1 sina tidningskåserier, där finnes samma motsats mellan den strå-
lande, sunda unga flickan och det tafatta författarjaget som i Vackert
vader, där finnes ynglingens Byron- och Schopenhauerfärgade litet
Poserande Weltschmerz, och där finnes den stora lyckodrömmen, som
ans sinne aldrig helt kunde avstå ifrån. Den andra polen i denna
avdelning utgöres av Skalden Wennerbom. Också den har berö-
ringsPunkter med Vackert väder; sommarglansen strålar ännu fylli-
Men den gestalt, kring vilken denna glans välver
&are i denna dikt.
S1fl> är icke mer en förlägen, bortkommen yngling utan en försupen,
Tött och misslyckad skald, över vars djupa mänsklighet tragik och
•Tior kasta sin brutna dager. Både Balen och Skalden Wenner-
:
347
:"V

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:54:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/7/0426.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free