- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 7. Den nya tiden (1870-1914) /
371

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Erik Axel Karlfeldt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

’Ul
&
6
371
Vet du, en gång då jag kom till besök
och satt i din ryttaresal,
grep jag prins Absaloms bruna ök,
som flydde i Efraims dal.
Lustigt jag red som till sommarfest
genom gökskog och näktergalsland.
Det är den diktens flygande häst
som bär mig ännu ibland.
Halmålningsstilen går igenom hela hans diktning från Vildmarks- och
kärleksvisors dikt om en hög baron »med ridande sporrar och hatt
’ned galon, — med guldmedalj på rocken» till Hösthorns skildringar
av Karl Johan och av Den underbara kvarnen, men främst erövrade
Karlfeldt allmänheten genom dalmålningarna i Fridolins lustgård, där
8enren också är rikast företrädd. Ibland håller han sig i huvudsak
tr°get till förebilder bland de verkliga dalmålningarna som i Jone
havsfärd och Elie himmelsfärd, ibland åter diktar han i samma ton,
rnen utan något direkt mönster. I många av dessa dikter blir emel-
lertid dalmålningen blott en utgångspunkt, från vilken hans lyrik
Svingar sig upp. Så går det i Eden, i Den rike ynglingen, i Yttersta
hornen. Och i Jungfru Maria är allt det tafatt hjälplösa i penselfö-
r*ngen försvunnet; Karlfeldt tecknar henne med fina, spröda linjer,
fö’made av allt det mjukaste i hans sinne. Det är samma dröm-
ande glans kring den lilla kullan från Sjugareby, där hon i aftonen
Vandrar utför Dalarnas ängar, som över Viktor Rydbergs Jungfru
mellan Tabor och Nasaret bland rosorna
sin barndoms kärlek till de enkla konstver-
något av det grundläggande sunt realistiska i hans natur
sympatiserar med bondmålarnas naiva omdiktning av de bibliska ge-
stalterna till trygga dalamän. I en sådan efter de välkända förhål-
andena hemma ackommoderad form hade folkets fantasi under århund-
’ aria i rosengård, som
yssnar till fågelsången.
Karlfeldt har bevarat
ken, och
sta mening upplevat. Det är den värld som ligger hans hjärta när-
mast. Ingen annan av tidens skalder har samma omedelbara värme
för detta liv som Karlfeldt. Vad som hos Bååth och hos Fröding
ar iakttaget och sett hör verkligen samman med Karlfeldts djupaste
väsen.
Hans yppersta motivfynd på detta område äro ju hans Dalmål- Dalmål-
ningar. I Träslottet berättar han vilket intryck dessa målningar gjort mn£arna-
Pa honom redan i hans barndom, och han antyder, att de väckt hans
första diktarfantasier:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:54:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/7/0456.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free