- Project Runeberg -  Indien väntar /
192

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Resa i gamla statens land II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

... Om var by skall uppges hur många personer tillhörande de
fyra varnas (arier), hur många tjänare och hur många slavar ...
Om familjeöverhuvudet icke åtlyds skall slavar, pantsatta
personer och anhöriga straffas.

Slaveriet var en etablerad institution. Den genomgick vid denna
tidpunkt förändringar. I det tidigare samhället var slaven — dasa — helt
i herrens makt. Det fanns inga regler för slavens behandling. Den nya
statsmakten reglerade också slaveriet och instiftade ordentliga lagar
som bestämde hur slavar kunde behandlas och gjorde åtskillnad
mellan födda slavar och slavar tagna i krig och pantsatta personer.
Dock:

Rika familjer i Patna ägde stora gods som försåg marknaden med
jordbruksprodukter och som sköttes av slavar. Samtidigt fanns dock
fria arbetare och småbönder som var självägande.

Den kungliga hären bestod till stor del av slavar. Samtidigt fanns
dock soldater som rekryterats bland fria män.

Till skillnad från den klassiska antikens slavsamhällen fanns inga
intellektuella som slavar (lärare, läkare etcetera). Inte heller var
hantverkare eller artister av olika slag förslavade. De arbetade i gillen.
Var fria. På grund av Indiens enorma omfattning var slavarbetet på
landsbygden inte lika dominerande som i Grekland eller Rom. Det
fanns gott om nytt land att öppna. Den frigivne slaven var i Indien —
till skillnad från i Grekland och Rom — omedelbart en jämbördig;
slavar och fria blandade sig med varandra under festdagar.

Slaveriet gavs och slaveriet var hårt men det var inte fullt så
utvecklat och så totalt dominerande som i Grekland och Rom. Jag tror
att Dev Raj Chanana ger en korrekt förklaring i Slavery in Ancient India,
New Delhi 1960, när han påpekar att skillnaden mellan de två
kulturerna är att söka i det förhållandet att i Grekland utvecklades slaveriet
och omvandlades samhället över till järnålderskulturen inom samma
materiella organisation; i Indien bröts utvecklingen. Indusdalens
bronsåldersstäder var med säkerhet slavsamhällen. När staten
återupprättas i Gangesdalen och plogens järnbill ger den dess
ekonomiska möjligheter har det arbetande folket dragit nytta av ett
tusenårigt interregnum och hantverkets frihet ger Gangeskulturen ett
teknologiskt snabbt uppsving innan statsväldet stabiliserar sig. Hade
bronsåldersstaten fatt utvecklas till ny stat i slavsamhällets järnålder
då hade också det indiska slaveriet varit av mer klassiskt slag. Men
slavägarföraktet mot arbete och duglighet kom också i Indien att bli
dominerande.

Om det är obegripligt hur Megasthenes kunde påstå att det inte

192

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free