- Project Runeberg -  Jesu Lif /
1209-1210

(1878) [MARC] Author: Frederic William Farrar Translator: Fredrik August Fehr With: Hans Magnus Melin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Judisk angelologi och demonologi. - VIII. Den icke namngifna högtiden i Joh. 5: 1 och längden af vår frälsares offentliga verksamhet.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som svårigheten att rätt åskådligt beskrifva
den; den betäcker fullkomligt håret och
påminner till en viss grad om en chignon, endast
att den är helt och hållet förfärdigad af linne.

306. Mynt slaget i Panias.
306. Mynt slaget i Panias.



VIII.

Den icke namngifna högtiden i Joh. 5: 1 och längden af vår
frälsares offentliga verksamhet.



»Derefter» (efter Delandet af
konungsmannens son), heter det hos Johannes (5: 1),’
»valen judarnes högtid, och Jesus for upp till
Jerusalem.»

Hvilken denna högtid var, är en fråga, som,
huru intressant och vigtig den än är för
be-■stämmandet af längden af vår frälsares
lärareverksamhet, efter all sannolikhet dock aldrig
med bestämdhet kan afgöras. Hela volymer
hafva blifvit fullskrifna me.d undersökningar
angående den, och det skulle tjena till
ingenting att här inlåta sig på någon mer eller
mindre fullständig redogörelse för de olika om
oeh men, som af skilda åsigters förfäktare
blifvit framställda rörande denna omtvistade punkt.
I trots af alla flitiga och lärda undersökningar
torde det heller aldrig låta sig göra — dertill
äro våra historiskt gifna data allt för
knapphändiga — att med fullt öfvertygande kraft,
vare sig på det ena sättet eller på det andra,
bestämma längden af den tid, under hvilken
vår frälsare offentligen verkade en profets och
lärares verk- ibland sitt folk. De få
antydningar, till hvilka vi vid detta tillfälle inskränka’
, oss, skola derför blifva så enkla oeh kortfattade
som möjligt.

1. Evangelisten Johannes grupperar hela
sin framställning omkring de judiska högtiderna
och omnämner:

1. »Judarnes påsk» (2: 13).

II. »En judarnes högtid» (5: 1).

III. »Påsk, judarnes högtid» (6: 4).

IV. »En judarnes högtid, löfhyddohögtiden»
(7: 2).

V. »Tempelinvigningshögtiden» (10: 22).
VI. »Judarnes påsk» (11: 55).

2. Vid angifvande af ordningsföljden de
olika judiska högtiderna emellan anmärka vi,
att tiden för dessa högtiders inträffande kan
för de särskilda åren bestämmas på månaden,
veckan och dagen, om också det icke får
förbises, att en sådan- beräknings rigtighet dock
icke är höjd öfver hvarje tvifvel. Taga vi till
exempel året 28 efter Kristus, så uppstår
följande tabell:

Nisan 1. Tisdag. Mars 16. Judisk nyårsdag.
» 14. Måndag. » 29.Påsk;deosyradebrö-

dens hödtid,räckande
sju dagar.
Sivan 6. Onsdag. Maj 19.Tingst.
Tischri 10. Lördag. Sept. 18. Den stora
försoningsdagen.
» 15—21. »23—29. Löfhyddohögtiden.

Kislev 25. Onsdag. Dec. 1.
Tempelinvigningshögtiden.
Veadar 14. Lördag. Mars 19.Purim.

Denna sist nämda högtid inträffade alltså
nära en månad tidigare än nästa påsk, hvilken
det följande året (29 efter Kr.) inföll den 17 april.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesulif/0625.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free