Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Mte möjlighet (såled«6 latens): svaret blir non-scs»,
ntan s&son frågans verklighet (men möjligheten
Kg-ger ock latent i sin verklighet). Således, i stället
för att utesluta, innebära philosepbie oeh de
positiva vetenskaperna hvarandra. Men denna laten tit
(naturliga) identitet är intet annat än fordran oclt
nödvändigheten al en uppenbart satt, således iiit
storisk förening.
Så är all sats, d. ä. all såsom copula satt iden*
titet, sann, derigenom att de eopulerade hvar fö*
sig ärö identiteten, men med öfvervigt af en pol, d«
ä. med latens af den andra.
Man har äfven kallat philosophien en
Heuri-stik, en själens Gymnastik, oeh dermed sagt något
djupare än man menat. Visserligen är hon en
me-tbod att söka, men icke tillfällig i sitt satt (och
ännu mindre i sin existens), utan i sökandet {edd af
det söktas latenta magt. Visserligen är, hon det
suh-jectiva medvetandets bildningg-process och
stärkande arhetsöf ning; men bildningen sker ej utan efter det
objectivas beläte och har ingen fortgång utan’ genom
objectivitetens tillväxt: arbetet måste hafva ett objectivt
faste, oeh, så vid t det stärker, äfven sjelft ega den
styrka, att det frambringar ett objectivt resultat. .
Med ett ord, Heuristiken, Gymnastiken, i deras
sanning, ligga ej utom det reella egandet eller
handlandet, utan höra dit såsom dess grund och villkor.
Philosophien är såsom sökande, såsom prophetia,
lik det Gamla Testamentet; men det Gamla Testa-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>