Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
chen Fr^fbeU*, lians lära om ode* Grand, dic
Schn-sjucht». Men han är äfven bär behäftad m£tl sin
philosopkics gamla, alltid tillgripna Indifferens.
Plan
ull en Dialectisr Utveckling ap Begreppet
Princip *).
A. Principen ligger utom Mångfalden.
Detta är dess abstracta begrepp — d. ä. så
vida det fås genom abstraetiou från mångfalden —
och uttrycker icke annat än denna akstraetion.
Således abstraet iasthållet såsom mångfaldens
förnekande, ger detta begrepp Pantheism.
Men, så vida principen sålunda motsattes
motsatsen eller mångfalden, är han sjelf membrum
af motsatsen: här ännu blott omedelbart; men
närmaste steg är, att han blir satt såsom
sådan. Således
B. Principen är membrnm af Motsatsen,
Mångfalden: principen är dubbel, dirimeras
i momenter.
Härigenom går principen under, när detta
moment abstraet fasthålles; ty begreppet princip
erhölls just genom motsatsens förnekande.
Denna dess undergång uttryckes genom
tvåhet af principer, Dualism.
*) Denna uppställning är egentligen .ett Utkast t}ll
Författarens på Latin utgifna Disputation! ”De Notione
Principn”, Partes I—lil# Ups. 1883, 1884* till hvilken
hänvisas for utvecklingen af de här endast i största
v £grtfcei oatitjréga momeateraa» Vig* Anm.
K.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>