Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
dra andra i sig. Veta sig i den undra, del är
att, sjclf yäscmle, liafva i honom sill vetande; veta
4den andra i sig, del är att, sjclf velande, liafva i
honom sill väsende. Här åler är velande! blott på en,
väsendet åter på den andra sidan; uttrycket
«om-vändt» sviker: menniskan vet ej sig i Gud, såsom
Vetande, utan Gud, såsom väsen, i sig.
Vidare heter det: «Det meuskliga Medvetandet
är det Material, bvaruti Guds begrepp realiserar
»ig»*).
Men detta material blir inadtequåt, om det är
blott menskligt. Derföre, efter framställning af
vertdå-skapelsen såsom «Andens sättande för Anden», till*
lägges: «sednare skola vi se denna manifestation i
högre form, nämligen, att det, som Gud skapar, är
Han Sjelf (icke såsom blott skenbart ett annat) —
att Han Sjelf är det skenbart Andra, Guds Son,
Menniskan efter Gudomligt bdäte, Adam
Kad-mon»**).
Vid detta bör anmärkas: l:o. Den pautheistiska
identificalioncn af Gud ock menniskan bestämmes
bär till idcntificstioncn af menniskan och Logos. De
himmelsvidt skilda begreppen «Guds Son» (i
primitiv betydelse) och uMenniska efter Guds bcläte»
sammanflickas fåfängt i det sväfvande begreppet
«A-dam Kadmon». 2:o. Så vidt menniskaur och Logos
skiljas (ty skillnad eger väl rum här som aanorstä-
•) S. 42.
••) 8. 59.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>