Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
begreppsfeljd: Musiken är* det luftiga väsende, hvari
Arefaltec turens hårda massa forflyger, en öfver gång
mellan de båda konsterna, som icke. blott eger rum för
begreppet, utan älven framställer sig för åskådningen*
I Arcbitectorens livalf bor Ljudet, ännu slumrande,
men lätt väckt att bevittna sin närvaro» Oeh ännu
då det i Musiken framgått till sjelfständig betydelse,
bar det sin grund och sitt villkor i en Architectonisfc
struetur, ehuru skönheten nu flyttat in i Musikens
själ utur det Architeetoniska skalet och lemnat åt
detta blotta värdet af instrument eller organ. —
Om Architecturen är en crystaliiserad Musik,
så är Plastiken en gjuten. Musiken är «die Kunst
des Flusses», och dessa aro de tvenne sätten af öf
vergång till fast gestalt. Nu sker crystaUisation
efter en immaneut lag, gjutning efter en gifven,
sig erbjudande form. Så förklaras Architectnrens
avtonomi i motsats till Plastikens beroende af nattf^
ren. Men det, som i formen är insida, vändes i det
afgjutna utåt, såsom nppenbaradt; det, som i formen
är hiatus af receptivitet, blir i den verkliga bilden
dess fulländade sjelfbegränsning. Detta kan
tillämpas på Naturen, såsom gjutform, och Kousten,
c-gentligen Plastiken, såsom afgjuten bild. Det ger
en clav till bedömmande af den åsigt, som gör
naturen till modell och konstnären till en marmorhnggare,
hvilken mathematico-mechaniskt eftergör denna, utan
annan vinning än den, som materialet erbjuder, då
allt annat är förut lika fullbordadt och färdigt.
Architecturen sammanhänger onekligen mer med
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>