- Project Runeberg -  Klingen / 1. Aarg. 1917-1918 /
[2:2]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

        

INDHOLD

Der Sturm. Ai Harald Gierwing
Selvportræt af Edv. Veie
Weie. Af S. Danneskjold-Samsøe
To Genier. Fotografi efter Edv. Weie
Intermezzo. Af Athos
Fotografi efter Edv. Weie
Den lykkelige Maler. Digt af Sophus Claussen
Fuglefængeren. Originallitografi af Axel Salto
Degas. Af Leo Swane
Fotografi efter Degas. (Druet fot.)
Birthe. Digt af Johannes Buchholtz
Høns mellem Ukrudt. Fot. efter VF. Scharif
Pablo Picasso. Af Axel Salto
Fotografi efter Picasso. (Biinhig
Kunstnernes Efteraarsudstilling. Af S.
Notitser

        

DER STURM



Den naive Nonchalence, hvormed en Udstilling som »Der Sturm«s I
»Edderkoppen« affærdigedes af den københavnske Presse, er karakterisiisk for vore Dages
journalistiske Kritik, baade den tillidsfuldt under Navn optrædende og den —
væsentlig til Brug for Bladenes Julelotterier opfundne — anonyme. Ak, havde vi dog
Mænd med Øjne i Hovedet i Stedet for disse i bedste Fald »videnskabeligt«
uddannede Hjerner, der aldrig kommer ud over den Forestilling, at Kunsten er et
Pensum, Kunstnerne Eksaminander og de selv Censorerne. De kender Rafael og
Giotto og tror, at de var Helgener: de var lystige Fyre, der malede ud af deres
sprælske Sjæle, højtidelige var kun deres Epigoner — og deres Kritikere. Som
giftige Gasarier ruger den danske Dagbladskritik over Kunsten, ønskende alt, hvad
den umuligt kan faa, fordømmende alt, hvad der bydes den af godt. Den betyder
intetsomhelst, det kloge Publikum ved det, og Mæcenerne (der findes nogle)
køber ud af deres friske Sind, der ikke er fordærvet af Lærdom. Det modtagelige
Sind, der fandtes hos enhver Tids nye Mænd, og som til alle Tider var Kunstens
Jordbund. — »Der Sturm«s Udstilling gik upaaagter hen, der var godt og daarligt,
pragtfulde Ting i Kunstens abstrakte Sprog, der altid har talt om det samme, og
som nu med Iltogsfart stormer imod nye Skønheder. Kandinsky udstillede, Franz
Marc, Bloch, Kampendonk. De er ikke alt, men de er Riddere i Skønhedens Rige,
ikke »Kunstmalere« som de akademiopdrættede, presseforkælede Ubetydeligheder,
der lufter sig som »de seks«, »Dyrehavsmalerne« og Gud ved hvad.

                                Harald Giersing.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 14 19:52:11 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/1/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free