- Project Runeberg -  Klingen / 1. Aarg. 1917-1918 /
[6:2]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

INDHOLD



Omslagslitografi af Svend Johansen
Arnold Bennett om den nye Kunst
Fot. efter Mogens Lorentzen
Negersculptur og moderne Kunst af Adam Fischer
Den store Kristoffer. Fot. efter Mogens Lorentzen
Originallitografi af Harald Giersing
Apollon og Dafne. Af Ovid, oversat af Valt Rosenberg
Dafne. Originallitografi af Axel Salto
Drømmen. Digt af Kai Hoffmann
Pasiphaë. Litografi af Mogens Lorentzen
Originallitografi af Gabriele Münter-Kandinsky
Vrron . . . Vrron ... Af Andreas Vinding
Fot. efter Vestafrikansk Negersculptur. (Bisagoøerne.) Orig. paa Etnografisk Musæum
Kunsthistorie. Af S. Danneskjold-Samsøe
Fot. efter Negersculptur (se ovenfor)
Originallitografi af Axel Salto
Anmeldelse og Notitser



ARNOLD BENNETT OM DEN NYE KUNST



A. B—s. skriver i Flamman:

I Arnold Bennetts sidste Bog — Books and Persons — findes der blandt nogle smaa giftige
Kritiker af Samtidens Litcralur et kort men lærerigt Kapitel om den moderne Malerkunst.

Bennett fortæller om sine første Indtryk af Céznnne. Hans Arbejder forekom ham til at
begynde med ganske latterlige. Cézanne del var aabenbart en flink gammel Fyr. der morede sig med
at fuske lidt i Kunslen! — Men nogle Aar senere saa han en skonne Dag renl tilfældigt et Maleri,
der gjorde det dybeste Indtryk paa ham. og da han skulde se nærmere til. opdagede han. at det
var en Cézanne. Fra nu af foregik hans Omvendelse til den moderne Kunst gradvis men sikkert,
og han sogie de moderne Maleres Selskab for at hore deres Mening om Kunsten. — De er ikke
alle lige gode Kunstkritikere, skriver Bennelt. Selv er jeg heller ikke nogen god Kunstkritiker. —
det er i det hele taget sjældent, at en skabende Kunstner er del. Men de prøver dog paa al
omsætle deres Idéer i Ord. Man faar maaske stukket et Ord ud i Dag. og Resten følger engang i

næste Uge. men tilsidst fnar Tanken alligevel Form. Ved at høre paa deres Udviklinger, kom jeg

til at tænke paa Literaturen. jeg begyndte at spekulere paa. om jeg ikke burde lægge mine Idealer
om paa en nogel anden Bov. De virker nemlig overbevisende ved hele deres Person, disse Folk.
Ved den Maade. de ræsonnerer paa. ved deres Alvor, deres Humor, ved den friske Maner, de har
al gribe deres Arbejde an paa, og ved hele deres rolige Resolulhed virker de smittende
overbevisende. man kan simpelthen ikke undgaa at blive revet med.

Da jeg nu havde gjort mig det klart, at den stadige Betragtning af moderne Billeder gjorde
én led og ked af al andenrangs Kunst, fik én til at se paa den. som man ser paa Chokoladebilleder
eller -»Kunst« Fotografier, slog den Tanke mig: Om der pludselig fremstod en Forfatter, som i Ord
fandt paa, hvad disse her har fundet paa i Farver, saa vilde jeg rimeligvis fole Afsmag for saa at
sige hele den moderne Romanliteratur og blive nødt til al begynde helt forfra igen. Ja. sæl at der
dukkede en ung Forfatter op og tvang mig og nogle af mine Samtidige der heller ikke lider af
overdreven Beskedenhed — til at indrømme, at vi i altfor høj Grad havde strævel med at skabe en
pueril Realisme. Del vilde i Sandhed blive en stor og skæbnesvanger Dag — for os!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 14 19:52:11 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/1/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free