- Project Runeberg -  Klingen / 1. Aarg. 1917-1918 /
[7:2]

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

        

INDHOLD

Omslagstegning ai Mogens Lorentzen
De Yngste. Al O. V. Borch
Træsnit ai Sigurd Swane
Swane. Ai Albert Naur
Jakobs Drøm. Fot. efter Sigurd Swane
Klipper. Bornholm. Fot. efter Sigurd Swane
Digt af Sigurd Swane
Burleske. Fot. efter Sigurd Swane
Træsnit af O. V. Borch
Henri Matisse. Af Axel Salto
Marokkaneren. Fot. efter Henri Matisse. Photos. Leconce Roenberg, Paris
Kunstneren. Af Kandinsky
Originallitografi af Per Krohg
Udstillinger. Ai Mogens Lorentzen
Notitser

        

DE YNGSTE!



De yngste Kunstnere herhjemme staar — trods alle Presseforsikringer om en forkælet
Ungdom — ret isolerede og ensomme. De har meget faa Steder, hvor de kan faa deres Arbejder frem.
Den eneste Institution, der er bred og rummelig, som varetager Ungdommens Tarv, er
Efteraarsudstillingen. Og den finder jo kun Sted én Gang om Aaret, i et kort Tidsrum, og har kun en
begrænset Plads til Raadighed. Om Foraaret er den yngste Kunst hjemløs, simpelthen.
Charlotlenborg-Udstillingen er — trods N. V. Dorphs Forsikringer — hovedsagelig en Salgsudstilling af
Kunstindustri i Lighed med Bing og Grøndal og Den kgl. Porcelænsfabriks aarlige Opvisninger. Kun
endnu mere stilløs og dilettantmæssig. Charloltcnhorg-Udslillingens Frisind er analogt med det,
der faar »Berlingske Tidende« til at anlægge sig Telegramhal og vifte sig med en similifrisindet
Eftermiddagsudgave — Bluff. Den eneste moderne Kunstretning, der er repræsenteret paa
Charlottenborg — uanset faa Undtagelser — er Kompromismaleri, som intet giver og intet er. En fed
Gevækst. der har fæstnet sig som en Kræftknude paa den unge Kunsts ranke, kraftige Stamme. Men
det er forsaavidt ligegyldigt, de lethaandede Kompromismalere føler sikkert selv Hulheden og
Tomheden værst, de aner Gartnerens operative Haand, der maa og skal komme, og som med et
kraftigt. dristigt Snit fjerner Snylteplanten. Han er maaske noget sen i Vendingen, samme Gartner. Men
omsider skal han nok faa Øjnene op for. at det yngste Træ i Skoven ikke er saa lidt mere værd
end den trinde, velnærede Byld, der suger poo dets Ved. — — Men noget maa der gøres, det er
ikke nok, at Førerne for den moderne Kunst gennem deres faste Korporationer faar Lejlighed til at
vise Publikum deres Værker. De helt unge har ogsaa Krav paa en rummelig Repræsentation. Det er
næsten en Naturnødvendighed, for gennem Opvisningerne skabes og udvikles Evnerne. —
Separatudstillinger, ja, ganske rigtig, men Ulykken er, at Størstedelen af de unge er temmeligt daarlig
økonomisk stillede. Og Separatudstilling i el nogenlunde brugbart Lokale er for de fleste en altfor
kostbar Historie. De. der har Magt og Evne til at række de unge en hjælpende Haand, har en
Pligt. Og en Lejlighed til at vise, at deres Kunstbegejstring er mere og andet end Snobberi.

                                O. V. Borch.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 14 19:52:11 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/klingen/1/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free