Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
världen visserligen är inrättat på det visaste och bästa
sätt, och att den måste tänkas som den bästa möjliga,
men att den icke förty är alltigenom eländig och
sämre än ingen; och världsprocessens slutändamål,
vartill medvetandet tjänar som sista medel, är det
att förverkliga det största möjliga lycksalighetstillståndet,
som helt enkelt är smärtlöshetens. Enligt
detta betraktelsesätt är gud icke en utanför världen
existerande storhet, utan gud är immanent
(inneboende) i världen, och överallt, i varje enskild
människa strävar det absoluta väsendet efter
förlösning från lidandet. Från denna ståndpunkt finner
Drews en djup mening i den kristna försoningsläran:
världens liv som guds liv; mänsklighetens kamp- och
smärtfyllda utveckling som en gudomlig kamp- och
passionshistoria; världsförloppet som förloppet
hos en gud, vilken brottas, lider, segrar och dör i
varje enskild varelse för att i människornas religiösa
medvetande övervinna ändlighetens skrankor och
anticipera sin en gång stundande triumf över hela
världslidandet; — detta är enligt Drews sanningsinnehållet
i den kristna försoningsläran. För detta
betraktelsesätt blir den liberala teologins dyrkan av
den historiske Jesus ett hinder för den religiösa
utvecklingen, ja nära nog en hädelse; vad det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>