Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
skildrat; icke ens de berättelser, som han återger,
kunna, på grund av sin fantastiska sagokaraktär
härröra från ögonvittnen. Markus är endast en samlare,
som hopfört och ordnat de legender och sagor om
Jesus, som på hans tid cirkulerade i den kristna
urförsamlingen [1]. I vad mån dessa källor
övervägande varit av muntlig eller skriftlig art eller
om, såsom Wellhausen, Pfleiderer m. fl. mena, ett
enda arameiskt urevangelium legat till grund för
Markusevangeliet, det är tvistefrågor, som
naturligtvis i en framställning som denna måste lämnas
obesvarade.
Markusevangeliets relativt höga ålder garanteras
av en mängd omständigheter, framför allt genom
den naivt ursprungliga, rent mänskliga Jesusbild,
som här — i motsats till de senare evangelierna
— träder en till mötes. Hos Markus är Jesus guds
son endast i kraft av andebegåvningen vid
dopakten, varmed detta evangelium begynner; om
övernaturlig födelse och barndomshistoria har
Markusevangeliet ingenting att förtälja. Jesu mor och
syskon ha ingen aning om hans högre kallelse, än
mindre om hans högre härkomst (Markus 3: 21,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>