Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
granntyckta o. s. v. Men icke blott stilens skrovlighet
och uttryckens vulgära prägel har Lukas retuscherat,
även den Jesusbild han tecknar, är redan mera
salongsmässig än Markusevangeliets Jesus. »Vår
försiktige och åt alla håll förmedlande skriftställare»,
säger Pfleiderer [1], »älskar nu en gång för alla att
undvika allt, som kunde låta hans hjälte framstå
som en djärv nydanare och hänsynslös kämpe mot
bestående ordningar, vore det också blott judiska
kultseder. Alldeles samma avsikt, nämligen att låta
alla vederbörande myndigheter rentav utfärda intyg på
Jesu (och därmed Kristusförsamlingens) fullkomliga
lojalitet och absoluta borgerliga ofarlighet behärskar
och bestämmer även Lukas’ framställning av
rättsförhandlingarna vid Jesu dömande.» Medan Markus
låter Jesus intaga en trotsig och utmanande hållning,
låter Lukas honom genast besvara Pilatus’ fråga på
ett sätt, som — egendomligt nog för resten —
genast övertygar den romerske ståthållaren om den
anklagades oskuld, och kommer honom att avge en
högtidlig attest på detta. Även om man icke visste [2],
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>