Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
övernaturliga med det för oss ej analyserbara individuella,
förlägger uppenbarelsen till detta individuella och får
på denna väg till sist ett medel att, låt vara på långt
håll, mötas med gammalkyrkliga supranaturalismen.
Men även här befinner man sig i allt för starkt
beroende av historien. Även om Jesu historiska
person icke är det ensamt avgörande, så kommer
den dock i fråga som den principiella utgångspunkten
för den utvecklingsprocess, av vilken den
tills datum högsta religionens lagar och väsen skola
framgå. Så står man även här inför samma
oövervinneliga svårigheter, som vidlåda de föregående
betraktelsesätten.
Så visar historien, allvarligt och uthålligt
bedriven, ut över sig själv och tvingar oss att söka en
annan grundval för vår tro — förnuftet!
Från denna ståndpunkt kräves det, fortsätter den
berömde Göttingerteologen, en absolut brytning med
all supranaturalism. Naturvetenskapen måste, som
man i all synnerhet efter Darwin lärt sig inse,
överhuvudtaget uppge all teleologi; den har blott att
räkna med orsaker och ej med ändamål; och även
historievetenskapen erkänner tanken på ändamål
och mening endast så till vida, som mänskliga
generationer själva ha inlagt ändamål och mening i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>