Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
vapen i hand värja sig mot detta, så kan han
omöjligen förut ha förutsagt sin död. Så mycket är i
varje fall säkert, att den kristna försoningsläran,
sådan den senare utformats och än i dag predikas
jorden runt, innebär en tanke, som varit fullkomligt
främmande för evangeliernas Jesus. Han har påtagligen
ända ut i det yttersta väntat på ett räddande
under från sin himmelske fader, och först när med
krafterna även hoppet började fara, utbrister han:
»min gud, varför har du övergivit mig?»
Även skildringen av korsfästelsen, sådan den finnes
i evangelierna, är till stor del en dikt av senare datum.
Så t. ex. var själva korsfästningen ett fullkomligt
oblodigt förfarande: lemmarna genomborrades alls
icke med spikar, utan fastbundos med rep, som
väl kunde förorsaka intryck, men inga sår. Allt tal
om Jesu blod och sår är därför senare gjorda tillägg
och försköningar; ty Jesu blod har aldrig flutit,
icke ens efter döden; och då en Jesusromantiker i
våra dagar söker väcka stämning för sitt ideal genom
att proklamera: »där står blod kring Jesus», — så
är detta på sin höjd ett bildlikt talesätt, utan
historisk grund — för så vitt man ej menar martyrernas
blod eller de strömmar av kättarblod, som den kristna
kyrkan sedan utgjutit.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>