Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
gjort av denna Talmudliknelse? Konungen inbjuder
sina gäster till en redan anrättad måltid, men dessa
skylla på viktiga göromål och misshandla budbärarna
(Matth. 22.); konungen bestraffar ogärningsmännen,
låter bränna ner deras stad, och skickar så ut sina
tjänare att inbjuda de första bästa, »onda och goda»,
som de träffa på gatan; därpå går han in för att
bese sina gäster och då han varsnar en, som icke
har högtidskläder, visar han icke blott ut denne,
utan låter binda honom till händer och fötter och
kasta honom i det yttersta mörkret, där det är gråt
och tandagnisslan. — Hur kan man, frågar Hartmann,
väl fordra, att dessa människor, som hux flux
släpas in från gatan, skola vara klädda i högtidskläder,
och hur omänskligt att behandla en man på
detta sätt för hans kläder! Hela liknelsen är i Nya
testamentet icke blott flack, utan efter nutida
rättsbegrepp upprörande omoralisk.
Ännu smaklösare såväl med hänsyn till bild som
innehåll äro två liknelser, som Nya testamentets
Jesus ger till bästa hos Lukas 11: 5—8 och 18: 1—7.
I den första liknelsen kommer en man vid midnattstid
till sin väns dörr och ber honom att få låna
tre bröd, i den andra kommer en änka till en
orättrådig domare och ber honom hjälpa sig mot en
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>