Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
räddning undan guds vrede, utan den består i
ändringen av vårt eget religiösa medvetande av guds
viljeriktning gentemot oss. Och i full överensstämmelse
härmed — och med den judiska teologin — betyder
den troendes rättfärdiggörelse för Paulus ej
heller någon inre sinnesändring, utan är en yttre,
rent juridisk akt, varigenom den troende av gud
frikännes och förklaras rättfärdig [1].
Det behöver knappast påpekas, att denne Pauli
återlösningslära ej har det ringaste gemensamt med
den förkunnelse, som av evangelisterna tillskrives
Jesus av Nazareth [2]: för honom var gud den
outtröttliga faderskärleken, som förlåter den ångerfulle
syndaren utan att pocka på skuldernas betalning,
medan däremot Paulus vid uppställandet av sin
återlösningsteori utgick från den fariséiska
rättsreligionen, enligt vilken det hos gud lika lite som
hos någon jordisk domare ges förlåtelse utan betalning,
varvid skuldens betalning dock kan ske genom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>