Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
harmoniserande och systematiserande dogmatikerna; men
historikern låter dessa med varandra oförenliga
satser helt enkelt stå som de stå och förklarar
dem ur konkurrensen mellan olika motiv, i det att
än den religiösa, än den sedliga synpunkten
dominerar, och än den judiska trosgrundvalen
efterverkar, än den kristligt-fromma stämningen kommer
till markerat uttryck. Att Paulus icke känt något
behov och icke gjort några försök att glätta sin
framställning och lösa dessa motsägelser, bör ej
förundra oss hos en apostel, som uttryckligen
betygar, att hans tal icke består i (skol-)visdomens
övertygande ord, utan i betygandet av anda och
kraft, och att hans ord icke är människors, utan
guds ord. (Urchristentum, sid. 74—75.)
De motsägelser och oklarheter, som äro ett
utmärkande drag för hela den paulinska teologin och
som redan föllo hans samtida i ögonen [1], bero alltså
icke uteslutande på apostelns oförmåga av logiskt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>