Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
järnhårda konsekvens kunnat uträtta i Spanien, så
förstår man, att det i främsta rummet är tiden det
kommer an på; i Spanien har systemet segrat, enär
det har arbetat med förundransvärd kraft och
tillräckligt länge. Men i den antika hedendomen fanns
det ingen motsvarighet till den kristna fanatism,
som fick sitt praktiska uttryck i inkvisitionen; den
fientliga stämningen mot de kristna saknade de
psykologiska förutsättningar, som krävas för varje
varaktig aktion.
Åttio år efter Porphyrii födelse hade också de
kristna nått en sådan utbredning och makt, att en
statsman med Konstantin den stores vidsynta blick
insåg det meningslösa i vidare förföljelser. Så snart
hans klara verklighetssinne sagt honom, att de
kristna voro goda undersåtar, att de voro talrika
och att en förnuftig statsmakt ej hade något att
frukta av dem, var hans beslut fattat [1]. År 313
lät han tillsamman med sin medregent, den mot
kristendomen i grunden avogt stämde Licinius,
utfärda ett s. k. toleransedikt, som tillförsäkrade de
kristna full samvets- och religionsfrihet. Några år
senare erhöllo det kristna prästerskapet fullständig
befrielse från skatter och övriga plikter gent emot
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>