Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
principiellt viktiga huvudpunkter, om vilka det ännu i
vida kretsar råder mycket grumliga uppfattningar.
Den närmast följande framställningen stöder sig,
utom på arbeten av de redan ofta citerade
nyteologerna (Wernle, Wendland, Harnack, Wrede o. s. v.)
även på sakuppgifter, hämtade från den bekante
finske sociologen Edvard Westermarcks arbete
»Ursprung und Entwickelung der Moralbegriffe».
Allt ifrån begynnelsen har kristendomen
framträtt med anspråk på att vara en kärlekens religion
par préférence. Av alla kristna moralbud som
hänföra sig till människors förhållande till varandra,
är, säger man, det främsta och yppersta det bud,
som inskärper kärleken till nästan. Men sådana
kärleksbud finnas även. hos vilda folk och åtlydas
av dem ofta med vida större stränghet än av de
kristna kulturfolken [1]. Givmildhet är en hos
ociviliserade folkslag synnerligen framträdande dygd, och
i många fall behandla de sina sjuka med rörande
omsorg; i flera australiska stammar äro de blinda
de fetaste av hela sällskapet, emedan deras kamrater
alltid ge dem de bästa bitarna. Dock praktiseras
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>