Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
att Kerinthos befann sig i samma bad som han
själv, sprang han upp ur badet med ropet: låt oss
fly, på det att badhuset icke må störta samman
över oss, efter som Kerinthos, sanningens fiende,
är därinne. Skulle denna anekdot vara historiskt
tillförlitlig, då ha förvisso Johannesbreven troget
bevarat denne Johannes’ anda.
»Då Ignatius [1] och Polycarpus [2] känna både
pastoralbreven och Johannesbreven, så äro de ett
dokument för den sköna effekten av de äldre
lärarnas kättarfördömelse. — Varje gnostiker hädar
gud och är en ateist d. v. s. en otrogen. Endast
av argan list bära de namnet kristna. Man skall
undvika dem som bestier, ty de äro galna hundar,
som bita i hemlighet, djur i mänskogestalt. Man
skall icke blott icke uppta dem i sitt hus, utan icke
ens möta dem, endast bedja för dem, så att de
kanske kunna omvända sig, vilket visserligen är
svårt. Inte engång namnet på de otrogna vill
Ignatius nämna, ja icke engång tänka på dem. Han
förbjuder att tala om gnostikerna, vare sig
offentligt eller enskilt. I hela detta kättarhat står hans
vän Polycarpus troget vid hans sida. — Då
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>