Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
eller fördomar bundna forskandet efter sanning hörde
till människans bästa och därför även oskyldigaste
sysselsättningar, det var en tro, som genomträngde
alla forntidens filosofer. Gent emot denna
ståndpunkt betyder den kristna läran om den allena
saliggörande kyrkan en tillbakagång, från vars
förbannelser våra modärna samhällen ännu icke lyckats
frigöra sig.
Över huvud taget kommer den kristna intoleransen
med sina praktiska konsekvenser, till vilka vi i det
följande skola återkomma, i en ännu mörkare dager,
när man tar hänsyn till de åskådningar, som
förefunnos och praktiserades inom hednavärlden, innan
denna ännu förjagats från skådebanan. Medan de
kristna än i dag ropa på polis och fängelse, så snart
det offentligen yttras något, som kunde ställa deras
gud eller dennes familjeförhållanden i en löjlig
dager, förklarade redan kejsar Tiberius att »om
förolämpningar mot gudarna ha endast gudarna att
bekymra sig» och bröt härmed principiellt staven
över alla hädelserna!. Men icke ens hos den antika
hednavärldens breda lager, som stodo främmande för
Tiberii dystra skepsis, fanns det någon exklusivitet,
som kunde jämföras med den kristna (eller judiska)
trosfanatismen: greken eller romaren betvivlade
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>