Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
helvete, utan kikare vad som försiggår på det senare
stället. I motsats härtill lärde dominikanermunken
Vincenz av Beauvais (informator för Ludvig IX:s
söner, † 1264) att de saliga då och då under högre
ledning göra utflykter från paradiset för att åskåda
helveteskvalen, på det att de så mycket varmare skola
älska gud,som befriat dem från sådana kval, och att de
för evigt fördömda på samma sätt tvingas att åskåda
de heligas triumf, för att de så mycket
smärtsammare skola känna vilken lön de själva ha berövat
sig. Påven Gregorius den store (540—604)
förklarade, att syndarna lida evigt, på det att de saliga
skola fröjda sig evigt och tacka gud att de undgått
helveteskvalen; och då syndarna äro oförbätterliga,
bedja de icke för dem, lika litet som de bedja för
djävlarna. En annan av den kristna kyrkans stormän,
Bernhard av Clairvaux, även kallad den helige
(1091 — 1153), lärde att de saliga av fyra särskilta
skäl glädja sig över de fördömdas kval, nämligen:
1) emedan de icke lida dem själva, 2) emedan de
onda genom dessa kval hindras från att begå
ytterligare ogärningar, 3) emedan deras egen härlighet
genom kontrasten framträder så mycket mera
glänsande, 4) emedan det som gud gör endast är värt
att prisas av de fromma. — Thomas ab Aquino
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>