- Project Runeberg -  Kristendomen förr och nu /
416

(1911) [MARC] Author: Bengt Lidforss
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


medborgarämnen), är den stoiska filosofins. Under det
hedniska kejsardömets sista tid torde romarrikets
kvinnor ha åtnjutit större frihet än kvinnan någonsin
förr eller senare haft i Europa. Men efter
kristendomens införande gick denna frihet snart förlorad,
och det är fullt säkert att den kristna kyrkan bär
åtminstone en stor del av skulden för de orättvisor,
under vilka den europeiska kvinnan lidit under
århundraden, och som ännu icke utplånats. Avgörande
härvidlag var dels aposteln Pauli uppfattning av
kvinnan [1], dels kristendomens asketiska ideal
överhuvudtaget, för vilket kvinnan var en naturlig
stötesten. De gamla kyrkofädernas skrifter överflöda
också av de mest hårresande anklagelser mot kvinnan.
»Veten I icke», utropar kyrkofadern Tertullianus,
»att var och en av Er är en Eva? Guds dom över


[1] Jfr I Kor. 11: 7—16 och Pfleiderer, Urchristentum, I, sid.
308: »Paulus delade den antika naturalistiska uppfattningen av
äktenskapet som ett lagligen ordnat sätt för tillfredsställandet
av ett sinligt behov, som syntes honom vara något lågt och
orent; vår modärnt-protestantiska ideala uppfattning av
äktenskapet som en sinligt-själisk-andlig livsgemenskap till full
ömsesidig komplettering och till två personligheters
fullkomnande kände han ej och kunde ej häller känna den, enär han,
trots sitt erkännande av mannens och kvinnans religiösa
likställdhet, dock var fången i den antika fördomen om kvinnans
inferioritet. Det framgår direkt av första Korinthierbrevet 11:
7 ff.: endast mannen är guds avbild och återsken, men kvinnan
är ett återsken av mannen, och han är icke skapad för kvinnans
skull, men väl kvinnan för mannens, därför är (v. 3) mannen
kvinnans huvud, liksom Kristus är mannens. Mannen står alltså
den gudomliga urbilden närmare än kvinnan, han är en högre
skapelse än hon. Till tecken på denna sin underordnade
ställning, men också till skydd mot änglarnas köttsliga lustar (v. 10)
skola kvinnorna beslöja sig, när de uppträda bedjande eller
profeterande i församlingarna. — Slutligen hör hit det sätt,
varpå Paulus I Kor. 7: 36 f. gör jungfrurnas giftermål eller
ogifthet uteslutande beroende av fädernas gottfinnande utan att
ta någon som hälst hänsyn till dotterns egen böjelse.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:22:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/krfon/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free