Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
»Kvinnokönets högsta form af vara, det
starkaste momentet hos dess högsta individer är det
sympatiska lifvet, icke det andligt produktiva.»
Detta svar ljuder ur m:me Staël’s, ur George
Sand’s, ur E. B. Browning’s, ur George Eliot’s
verk. Samma svar gaf ej blott Sonja Kovalevsky
utan äfven andra rikt begåfvade kvinnor, hvilka
jag personligen kommit i beröring med t. ex.
Magdalena Thoresen, A. Ch. Leffler, Ernst
Ahl-gren. Tysklands enda geniala författarinna, Laura
Marholm, har endast ord för detta; Englands
finaste kvinliga penna, George Egerton, skrifver
sina utsökta kvinliga lifsbilder för att bikta detta.
Frankrikes yppersta kvinnliga författarmärke,
Arvède Barine, betonar alltid detta. Mina
mot-ståndarinnor ega ingen rätt att, på samma gång
de åberopa de stora, kvinnliga snillena för sin
sats om kvinnans andliga perfektibilitet, förbise
hvad dessa kvinnors personliga erfarenheter
kommit dem att svara rörande vårt köns lifsfråga.
Och de hafva svarat, ej med torra satser, utan
med lefvande verk.
Kvinnosakskvinnorna sätta nog de stora
kvinnliga snillenas namn på de fanor, de veckla
ut under marschen till de fält, där de hoppas
nå likställigheten. Men de störta därvid
andfådda förbi drufvorna i dessa snillens vingårdar.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>