- Project Runeberg -  Oscar II och hans tid. En bokfilm /
433

(1936) [MARC] Author: Erik Lindorm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Cake-walk och

Uberbrettl.

Frkn Tropp—Borgman, Frkn Nygren—Kihlberg.
i Cake-walk i »Florodora» på Vasateatern.

Cake-walk.

Parisarne tänka och tala icke om annat än den nya
negerdansen, skrifver Christian Krohg i Verdens Gang.
Det följer då af sig själft att de icke dansa någon
annan dans.

När de tala om Cake-walk, äro de öfverens om att
den är fullkomligt ograciös och barbarisk, att det är
sorgligt att amerikanerna och bakom dem negrerna skola
an-gifva smaken i Paris.

Men hvari består då egentligen Cakewalkens
kännetecken, frågar man, bortsett från att den är ful och
söker upphäfva tyngdlagen?

Man rullar, man glider framåt och bakåt, man listar
sig mjukt och stilla på tå eller häl öfver golf vet eller
marken som en tiger på sitt byte, en mördare på sitt
offer eller en älskare till sin älskade. Alla rörelser äro
horisontala, med undantag af öfverkroppens större eller
mindre höjning och sänkning. Hoppningsprincipen som
tidigare varit härskande är nu öfvergifven. Att den
kommer att få ett kulturinflytande är säkert. I främsta
rummet nödvändiggör den snörlifvets bortläggande.

lagt en synnerligen pikant dokumentsamling, nämligen
ett urval af alla de bref som Cléo häruppe i norden
mottagit från hänförda beundrare.

Så här skrifver en Uppsalastudent:

Mademoiselle!

Jag har i kväll sett er i Uppsala, i ert kupéfönster
vid stationen. Det var inte mer än ett ögonblick, men
det är mig ett minne för hela mitt lif. Denna syn, som
likvisst var så kort, denna gest till afsked, så fin och
så graciös, kommer jag aldrig att glömma. Jag har inte
haft den lyckan att se er uppträda, eftersom mina
studier inte ge mig tid att fara till Stockholm . . .

Ett antal unga män har i språngmarsch eskorterat
hennes vagn från Malmö till Lund:

Jag och alla mina vänner ha sett er två gånger på
scenen i Malmö och vi ha ilat i språngmarsch bredvid
er vagn. Nu äro vi alldeles hesa efter alla de gånger vi
hurrat åt er.

Die Musik kommt und verschwindt.

Heinz-Buda, den populäre iiberbrettlartisten försvinner
från Sveateaterns scen, som han i sin prestanda
betydligt höjt öfver de vanliga varieténumrens nivå.

En friherrlig uberbrettl.

Svea-teatern begynner under fru Sigrid Sandbergs
ledning, sin säsong torsdagen den i oktober. Som
öppnings-program har fru Sandberg lyckats engagera den bekanta
»Buntes Theater» från Berlin — friherre Ernst von
Wolzo-gens egen uberbrett’l-teater, den första iiberbrett’1 som
någonsin existerat. Wolzogen är nämligen skaparen af
denna konstgenre.

Uberbrettl.

Herr Redaktör!

Ni vill ha några
rader om vår
uberbrettl i somras.

Företaget gick
lyckligt. Axel Hultman,
tournéns ledare,
ut-Axel Hultman. betalte honoraren med

Ledare af största punktlighet,
uberbrettltournén. T ... .. .

Jag vet mte, nar jag

mest högaktade honom — då han på
sätt sjöng »Lycklige Jim» och »Verschiedene
Kompositören» eller då han, sedan ridån gått ner, lade sedlarna i
min hand.

Vi kunde inte ha fått en gladare diva än Inga
Be-rentz. Så som hon, i krinolin och mameluckor, föredrog
»Kom, sköna maj och blicka!» eller förvandlad till
pion-röd, skelande jänta, sjöng — tillsammans med Hultman —
»När du mej kösste
den trettiförste» —.

Tyra Dörum presenterades hvarje afton som den
svenska Yvette Guilbert. Hennes recitationer ha ett bredt,
godt lynne, som passar bra in i den frodiga humor,
hvilken representeras starkast af Fröding.

Uberbrettln torde nu ha gjort sig känd i Sverige, och
man kan blott hoppas, att den blir mera odlad. Den
är en modesak — i Tyskland på retur — kan, af
efemär art, inte hålla sig i evighet, men just därför bör
man passa på, medan nyfikenheten är
spänd.

Uberbrettln får icke förblandas med
varieté. Brettl (= Bräda) har i
Tyskland i genrens hemort, fått den
särskilda teaterbetydelsen varieté.
Uberbrettl är sålunda något, som står öfver
denna lätta fröjd — en
aftonunderhållning af litterär och konstnärlig art,
hvilken på samma gång den inte
sak-nar estetisk basis och idéfond genom mästare

sitt lekande lynne inte verkar tyngande. ]brn a en.

J »Denne ar en akt:

Fredric Nycander. uberbrettl-figur.»

Fredr. Nycander.
Conférencier.

sitt humoristiska

28

433

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:10:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/leo2/0433.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free