- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
10

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Om Guds Ord - III Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10
De Reformertes Indvendingen

J Almindelighed er her at bemærke, at de Reformerte
ikke have nogen Modsigelse, hvoraf ikke ogsaa Photinia-
nerne kunne betjene sig, men i Særdeleshed fremhæve de:

For det første. Man kan jo ikke lære anderledes
om en Sags Natur, end Sagens Natur selv fordrer, og
følgelig heller ikke anderledes om Christi Legemes Beskaf-
fenhed, end hvad der kan stemme overens med et virkeligt
naturligt Legemes Beskaffenhed Nu tilfiger jo Fornuften
os, at et virkeligt, naturligt Legeme ikke paa en og samme
Tid kan være tilstede paa to Steder, derfor kan hellerikke
Christi Legeme være det.

Svar. Der er ikke Spørgsmaal om, hvad der
efter Naturens Orden tilkommer et almindeligt naturligt
Legeme, men hvad der tilkommer Christi Legeme, som
ikke simpelthen er et naturligt Legeme, men et saadant Le-
geme, i hvilket Guddommens Fylde virkelig bor. Colosf.
2 B. 9. Hvorledes kan det da forfvares, at man vil
bedomme Christi Legeme overensstemmende med et almin-
deligt naturligt Legemes Art og Beskaffenhed? Desuden
er der ikke engang Sandhed deri, at et almindeligt natur-
ligt Legemei Kraft af den guddommelige Almagt ikke
skulde kunne være tilstede paa to Steder til samme Tid.
—- Bille vi usle Mennesker sætte Maal og Grændse for
den guddommelige Almagt? Skulle vi ikke betænke, hvad
Paulus siger Ephes 3. »At Gud formaar over alle
Ting at gjøre langt overflødigere, end hvad vi bede eller
forstaa.«

For det andet. At Christus selv ved Fornuft-
slutninger og Grunde, hentede ud af Naturen, har bevist
og forfegtet sin Lære, derfor bør man følge hans Exem-
pel og sætte Fornuften til at dømme i Troes-Sagen

Svar. Omendskjønt Christus har oplyst og for-
klaret enkelte af sine Læresætninger med Lignelser hentede
ud af Naturen, saa er det dog falskt, at han skal have
udledet dem af naturlige Aarsager og forfegtet og forkla-
ret dem formedelst dissez meget mere heder det om Hem-
melighederne Math. 16 V. 17: »Kjød og Blod haver
ikke aabenbaret dig det, men min Fader som eriHimlene«.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free