- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
13

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Om Naadevalget - I Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13

Hvorledes skulde Gud da have skabt Nogen til Død
og Fordærvelse?

For det andet. Den Lære, at Gud skulde have
skabt de fleste Mennesker i den Hensigt, at de skulde
fortabes, strider mod Guds Barmhjertighed Jntet Men-
neske er jo saa grusomt, at han vilde bestemme et Barn
til Fordærvelse, hvor meget mindre da den gode Gud,
som er en Fader for alt, hvad der heder Børn? Christus
lærer os jo selv at slutte saaledes: »Dersom J, som ere
onde , vide at give Eders Børn gode Gaver, hvormeget
mere skal Eder Fader, som er i Himlene, give dem gode
Gaver, som ham bede!«

For det tredie. Det er en uomftodelig Slutning:
Den som i Adam har mistet det evige Liv, han maa være
bleven skabt i Adam til det evige Liv; (thi hvad jeg ikke
har, det kan jeg ikke miste) men nu have jo alle Menne-
sker i Adam mistet det evige Liv, Rom. 5 V. 12, følge-
lig ere de blevne skabte dertil i Adam.

De Reformertes Indvendinger.

For det forste. Naar Gud har skabt alle Men-
nesker med det Forsæt, at de skulde blive salige, hvorfor
gjør han da ikke alle salige? Enten maa han have for-
andret sin Bestemmelse, eller ogsaa maa han vcere saa
magteslos, at han ikke kan gjøre, hvad han har bestemt.

Svar. Guds Villie er her en betinget Villie, altsaa
med visse Betingelser, og ikke en absolut Tvangsvillie.
Om denne Betingelse ikke opfyldes, saa følger deraf ikke,
at Guds Villie er bleven forandret, heller ikke er han
magtesløs, fordi han ikke ubetinget, men i en vis Ordning
af Midlerne vil have Meneskene salige. Menneskene ere
selv Skyld i sin Fordærvelse, idet de foragte og støde
fra sig de til Salighed tilbndte Midler.

For det andet. Salomos Ordsprog 16, 4: Her-
ren haver gjort alting for sin Skyld, ja ogsaa en Ugude-
lig til den onde Dag.

Svar. Salomo forstaar ikke ved den onde Dag
:Shnde-Ondet, men Straffe-Ondet, det vil sige: At Gud

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free