- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
27

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Om Naadevalget - IV Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

27

For det fjerde. Gud straffer jo de Ugudelige,
fordi de ikke omvende fig, saa maa han altsaa have villet,
at de skulde omvende sig og leve; thi hvis han ikke havde
villet det, hvorledes kunde han da straffe dem uden
Brud paa sin Retfærdighed? De have jo ikke undladt
noget, som han har villet, tvertimod, efter de Reformer-
tes Lære have de netop gjort, hvad Gud fra Evighed
af havde besluttet.

De Reformertes Indvendingen

Første Indvending Gud danner nogle Kar til
Vanære, derfor vil han ikke have Alle salige..

Svar. At Gud danner nogle Kar til Vanære staar
hverken Rom. 9 eller ellers nogetsteds i Skriften.

2den Indvending At Guds Anslag bestaar, Esa.
46, men alle Menneskers Salighed beftaar jo ikke, derfor
maa det heller ikke være Guds Anslag og alvorlige Villie-

Svar. Hos Esa. 46 bliver der talt om Guds ube-
tingede Anslag eller Raad med Hensyn til vor Salighed,
som Mange foragte, (Luc. 7) Mange lade fare, Salomos
Ordsprog 1, 25, og mange modstaa, Ap. Gj. 7, saa det
altsaa ikke bestaar.

3die Indvending Naar Gud vil, at alle Men-
nesker skulle blive salige, men de dog ikke blive det, saa
maa han enten ikke kunne gjøre Alt, hvad han vil eller
ogsaa maa hans Villie være foranderligz men begge Dele
stride mod hans Almagt og uforanderlige Væsen

Svar. Dersom Gud kun slet og ret, absolut og
ubetinget havde villet vor Salighed, og denne hans Villie
desuagtet ikke blev opfyldt. saa kunde man sige, at han
enten var magteslos eller foranderlig. Men nu vil ikke
Gud Menneskenes Salighed paa denne Maade, han vil
gjore dem salige paa en Betingelse og i en vis Saligng-
relses Orden. Hvorledes kan man beskylde Gud for For-
anderlighed, fordi de fleste stode disse Midler fra sig?
Heder det ikke meget mere: Din Fordærvelse er af dig selv,
o Israel! Hos. 13. For Exempel: Gud lover Børnene
et langt Liv, men paa den Betingelse, at de skulle være
sine Forældre lydige. Naar de nu ere nlydige og forkorte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free