- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
75

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - I Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

75

Den første Sats er rigtig,» fordi jo Jngen kan
negte, at den guddommelige Personlighed hører med
til Guddommens Fylde. .
« Den anden Sats holder ogsaa Stik, thi at der Let-
ikke bliver talt om Christus efter den guddommelige a-
tur, kan vel Enhver med blot fiind Menneskeforstand for-
staa. Det vilde lyde taabelig, hvis jeg sagde: Gud-
dommens Fylde boer iGuddommen, og hvad vil Ordet
»legemlig« andet end ligesom pege med Fingrene paa
Christi legemlige, det vil sige menneskelige Natur? Paa
Guddommen vilde det slet ikke passe.

For det andet. Christi menneskelige Natur
maa have enten slet ingen Selvstændighed eller fin
egen, eller den maa have en, som er bleven den med-
delt af Guds Son Men nu har der aldrig været
Nogen, som har paastaaet det første, og det andet tør
ikke engang de Reformerte erklære for det rette, fordi
det er altfor Nestoriansk og vilde aabenbart indføre
to Personer i Christo; altsaa maa de lade det Sidste
og Bedste gjelde. Af det, fom vi hidindtil har bevist,
følger ligeledes, at Guds Søn efter engang fkeet Fore-
ning intetsteds er udenfor Kjødet« thi er Ordet bleven
Kjød, hvorledes kan det være u enfor sit Kjød? Er
Guds Son bleven delagtig i vort Kde og Blod lige-
som vore· Barn, saa kan han jo som Gud og Menneske
li efaa lidt som et andet Menneske være udenfor sit
Kind og Blod.

Boer Guddommens hele Fylde i den menneskelige
Natur som isit eget Legeme og i sit egetTempel, hvor-
ledes skulde den da kunne være at finde udenfor fit eget
Tempel? Det vilde jo være ligesaa meningsloft, som
at Sfelen under dens Forening med Legemet skulde op-
holde sig udenfor samme-

Endvidere er ikke nogen Person udenfor fin Natur;
men Christi Person er jo ikke blot fra Evighed af Gud-
dommens Person, men ogsaa fra den Stund af, da For-e-
ningen fandt Sted, den antagne menneskelige Naturs egen
Person; den kan altsaa ifølge dette ligesaalidt være
Beker den menneskelige som Udenfor den guddommelige
-.) a ur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free