- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
81

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - II Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

81

34: Gud giver ham (Sønnen) Aanden uden Maal.
Jeg siger, efter sin Menneskelighed, thi hvorledes skulde
han efter sin Guddommelighed nogensinde i Tiden have
modtaget den Hellig Aand, da den jo er udgaaet saavel
fra ham selv som fra Faderen fra Evighed af? Dersom
Nogen vilde komme med den Indvending, at det, som
gives uden Maal, gives derfor ikke umaaleligt, ·saa
fortjener han intet Svar; thi den sunde Fornuft siger
jo, at uden Maal og umaaleligt er et og det samme.

For det femte. Den Herlighed som Christus
havde hos Faderen, før Verden var, har udentvivl væ-
ret en uendelig, guddommelig Herlighed; men nu er
den Herlighed, som han siden modtog efter sin menne-
skelige Natur netop den samme, som han havde hos
Faderen, for Verden var til,’ derfor maa det jo være
en uendelig guddommeli Herlighed. Den, som beneg-
ter det Anforte, maa tiHige benegte Christi evige gud-
dommelige Natur; thi hvorledes kan den guddommelige
Natur være foruden guddommelig Herlighed? 3

Det sidst Anforte bevise vi med Christi Ord Joh.
17, V. 5: »Herliggjor du mig og nu, Fader, hos dig
selv, (efter min antagne menneskelige Natur, som alene
er modtagelig for en saadan Herliggjorelse) med den
Herlighed, som jeg (efter min guddommelige Natur)
havde hos dig, for Verden var.« Hvilke Ord saa tyde-
ig tale om Herliggjorelsen, at de ikke tiltrænge nogen
videre Forklaring.

De Reformeries Indvendingen

En endelig Ting kan ikke være modtagelig for det
Uendelige. Christi menneskelige Natur er endeliig, men
de guddommelige Egenskaber ere uendelige, følge ig kan
hin ikke være modtagelig for disse.

Svar. Skal hermed forstaaes en naturlig og ma-
thematisk Mulighed, saa kan det hele Bevis, som ikke
staar iVeien for vor Lære, gjerne passere. Er der
derimod Tale om en overnaturlig Mulighed, saa kan
det Ovenanforte ikke gjelde, da det vilde kuldkaste den
personlige Forenings hele Hemmelighed: Er ikke Christi

6 .

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free