- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
94

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - IV Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

94

gimente? og hvem tør gjøre nogen Paastand med Hen-
syn til den sidste Sætning? Den første Sætning er
soleklar, thi man skal ikke mene, at Guds høire Haand
er et Sted, som er skabt og afgrændset, og hvor da vor Im-
manuel opholder sig iHimlen; nei den er Kraftens
høire Haand, Math. 26, V. 64; Majestætens høire
Haand-— Ebr· 1 V.3,——som rækker til det yderste Hav,
Psal. 139, V. 10, hvoraf nødvendigvis følger, « at den
Menneskenatur, som sidder ved denne høire Haand, det
vil sige, regjerer mægtig, herlig, himmelsk og guddom-
melig,intetsteds maa udelukkes, hvor Guds høire Haand
finden som dens majestætiske Throne, Ebr.: 8, V. 1.
Jeg har desuden ikke uden Aarsag sagt, at den, som
ikke fører noget verdsligt, men et guddommeligt Regi-
mente, maa være allestedsnærværende, thi denne Jords
Konger shar sin menneskelige Svaghed at takke for, at
de ikke selv kan være personlig tilstede paa alle Steder
i sit Rige, men maa se med sine Tjeneres Øine
og læ, ge Regjeringens Byrde tildels paa deres Skuldre;
men ike saaledes alle Kongers Konge, han fører selv
Scepteret overalt i sit Rige, han hersker midt iblandt
sine Fiender, Psl. 110, V. 2. Han bærer alle Ting
med sin Kraftes Ord, Ebr. 1, V. 3.
or det tredie kommer vi ogsaa til den ubegri-
belige Naade-Nærværelse, ifølge hvilkenFrelserem som
Gud og Menneske, er tilstede hos sin kjæmpende Me-
nighed og især hos hver troende Sjel; dette bevise vi
ved de bekjendte Bibelsteder hos Math. 18, V. 20·
Math. 28, V. 20. »Thi hvor To eller Tre ere forsam-
lede i mit Navn, der er jeg midt iblandt dem«. Lige-
ledes: »Jeg er med Eder alle Dage indtil Verdens
Ende.« Skulde dette ikke vedkomme den menneskelige
Natur? Det være langt fra; man skal kun lægge Mærke
til begge Bibelsteders Sammenhæng: ·
J Math. 18 havde Herren lovet de Bedende
en naadig Bønhørelse af hans himmelske Fader, V. f10,
og for at de ikke skal være overladte til nogen Tvivl,
lægger han til Grund for den forrige, denne nye For-
jættelse: Thi hvor To eller Tre ere forsamlede i mit
Navn, der er jeg midt iblandt dem, og lader os deraf




<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free