- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
131

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Om den Hellige Nadvere - I Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

131

derved ihukommer Christi Død, saa er ethvert» alminde-
ligt Maaltid, ved hvilket man ihukommer Christus, ikke
forskjelligt sra Nadveren; Frelseren havde da heller ikke
behøvet at indstifte en særegen Nadvere. 5) Hvis Ordet
Legeme betyder saa meget som et Tegn paa Legemet,
saa maa de modtage Tegnet paa dette Legeme i Troen,
thi det, som Christus byder os i de Ord: Æder, dette
er mit Legeme, det modtage de jo efter deres Mening
i Troen, men nu lære de, at Legemet betyder her saa-
meget som et Tegn paa Legemet, saa modtage de da
et Tegn paa Christi Legeme i Troen; men hvad andet
end Brødet er Tegnet paa Christi Legeme? saa følger
da deraf, at de modtage Brødet i Troen, men-hvorledes
kan man modtage Brødet i Troen uden Asguderi?
Til saadanne urimelige Slutninger maa man komme,
naar man afviger fra Jndstiftelsens tydelige Ord. 6)
Hvorledes kan de tilsidst endog sige, at de med Troen
modtage Christi Legeme o Blod som en levendegjørende
Mad? Hvorledes kan hristi Legeme og Blod være
en levendegjørende Mad, naar de benegte, at der er
meddelt Christi menneskelige Natur de guddommelige
Egenskaber, følgelig ogsaa den levendegjørende Kraft?
Hvorledes kan de bygge sin Tro paa den menneskelige
Natur,»som de ikke vil tilstaa den Ære at blive tilbedt,
hvad fvi netop have hørt anført i det 4de Capitel. Tro
og Tilbedelse følges ad, Rom. 10.

Indvendinger.

» Første Indvending. Christus siger: »Dette
gjører· til min Jhukommelse« Følgelig er han ikke til-
stede i Nadveren; thi vi ihukommer ikke de tilstedeværende
Ting, men de sraværende.

Svar. Jhukommelsen af en Ting ophæver ikke
dens Tilstedeværelse: vi skal jo ihukomme Gud overalt,
og dog er han overalt tilstede. Gud sagde i det gamle
Testamente, at han i Jerusalems Tempel har indstiftet
sit Navns Jhukominelse, og dog sagde han, at han vilde
bo der· og være tilstede ved Pagtens Ark paa en vid-
underlig Maade.

IV

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free