- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
153

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kort Tillæg og Drøftelse af følgende Spørgsmaal - Capitel II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

153

Ugudeliges Død, men i det, at den Ugudelige omvender
sig fra sin Vei, at han maa leve, saa vender om, vender
om fra eders de onde Veie og hvorfor ville J dø, J
af Jsraels Hus?« Hvad kan man indvende mod disse
dyrebare Forjættelsens Ord, som man kunde forsvare
for sin Samvittighed? Vilde man sige: Gud taler ikke
om den evige Død, men kun om den timelige, saa mod-
siges jo dette af den hele Text; thi Gud taler om en
saadan Død, til hvilken Omvendelse og Liv er en
Modsætning, men nu bliver Omvendelfen og de Om-
vendtes Liv sat imod den aandelige og evige Død, men
ikke imod den timelige; deraf følger da, at Gud ikke vil
et eneste Menneskes evige Død; men selv om Gud her
taler om den timelige Død, saa vilde vi endnu have
dette Bevis for os: Han, som er saa barmhjertig, at
han ikke engang vil en Synders timelige Fordærvelse,
han vil jo have saameget mindre Behag i hans evige
Fordærvelse Vilde man sige, han taler ikke om alle
Ugudelige, saa er det atter en Udflugt, som er lige imod
Texten; thi hvem indserikke, at han taler om Ugudelige
i Almindelighed og siger eftertrykkelig: Jeg haver ikke
Behagelighed i den Ugudeliges Død (i Enkelttal, ikke en
eneste Ugudelig), for. at vi ikke skulle udelukke en eneste?
Denne Talemaade er ogsaa meget brugelig i Skriften,
at der, naar der i Enkeltal tales som om En, er ment
alle saadanne, Jngen er undtagen. Naar Job siger
Cap. 7, V. 1: Er ikke et Menneske i Strid paa
Jorden? saa er det jo saameget, som om han siger:
Maa ikke alle Mennesker, ingen undtagen, være iStrid?
Se ogsaa Cap. 14, 1, Ps. 103 og flere andre Steder.
Naar det ikke var Meningen, at Gud ikke vil en eneste
Ugudeligs Død, saa vilde den efterfølgende Slutning
være uden Virkning, naar Gud siger: derfor vender om,
hvorfor ville J dø, J Jsraels Hus? Thi hvorledes
kunne vi slutte: Gud vil ikke Nogles Død, derfor omvend
dig, Jsrael, at du maa leve? Nu kunde jo Jsrael
tænke: . »Maaske er jeg ikke blandt de Nogle, som Gud
vil forbarme sig over; men naar nu forud staar: jeg
. vil ikke en Enestes Død, saa er den Slutning rigtig:

derfor vil jeg heller ikke din Død, o Jsrael! jeg vil,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free