Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
»Gladbegejstredc af Vinen,
skinne deres Perlelænder,
145
mens de slaa de blode Hænder
knyttede mod Tamburinen!«
Trods Saninicnstuviiingcn af mange Motiver, der hvert for sig kunde danne
et selvstændigt Billede, har Kompositionen en umiskendelig Festivitas. Skitsen
er fortrinlig. I denne ligger Forgrunden helt i kolig Skygge, Aftensolen glimrer
kun paa Overdelen af et hvidt Hus og paa Mellemgrundens Klipper over det
blaa Vand. Men Skitsens smukke Sfemningsanslag, smukke Farve, Livfuld-
Dans i Skuinriiigeii paa Ischia. Skilse UI del 1847 malte Billede.
hed i Bevægelserne og Livfuldhed i Behandlingen, er ikke overført i det 1847
malte store Billede, der solgtes til Kunstforeningen. Det var en yderst uheldig
Ide af Marstrand at bede Gurlitt male den landskabelige Baggrund. Gurlitt gav
Skyerne, Søen og hele Baggrunden det samme branket gule Lys, og den samme
vamle Munchner-Tonc, til hvilken Marstrands Figurer desværre kom til at
passe, da deres Behandling afglattedes og afmattedes, uden at Penslens smaa,
kokette Kniks formaaede at fjerne Ufriskheden. Langt bedre Fremstillinger af
Dansen paa Ischia findes mellem Marstrands senere Tegninger. Han havde
dog ikke altid Lykken med sig, naar han i Hjemmet vendte Tankerne mod
denne 0. Der findes mange uheldige Variationer af Motivet: »En Aften paa
Ischia. En Fisker improviserer ved sin Lutli for unge Piger, samlede ved en
Baad paa Stranden.« Og det ringeste Billede, der kendes fra Marstrands
10
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>