Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
förgätna. Derför torde ock till och
med i samma stad, på hyars kongl.
scen hæffners operor: »Elektra»,
»Al-cides» och »Renaud» fordom uppfördes,
endast några få gamla musikvänner ännu
minnas dem. Men så uppvägas de
säkerligen alla tre i esthetiskt
hänseende af den enda lilla, men snille-fagra,
qvartetten: »Hulda Rosa, fjäriln frågar»
o. s. v., hvilken behagens genius har
hviskat hæffner i örat. Den hörer
till det ädlaste som vår musikaliska
litteratur eger. Tysken skulle kalla
detta stycke: Atterbomisch-zart
»Yikingasäten» och »Hulda Rosa» äro
så ståtliga kompositioner samt så äkta
svenska tondikter, och deras författare
har i så hög grad lyckats att återväcka
sinnet för nordens egna förträffliga
melodier, att den hädangångne ganska
väl förtjenade en liten anspråkslös
im-mortell på sin grafkulle.
Hvad den berömde rochlitz en
gång sade om tonsättaren tag, torde
ej illa passa till inskrift på hæffners
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>