- Project Runeberg -  Sveriges tonkonst och melodiska national-dikt /
62

(1853) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

konstnärliga utvecklings-period. Ingea
menniska har väl sjungit Agathas scen
och aria: »Hur lugnt mitt lif förflutit»»
s& herrligt som lind; ingen annan har
af dessa melodier kunnat skapa någon-«
ting till den grad himmelskt, som jenkt~
Hon sjöng icke, hon spelade icke blott
Agatha; hon var Agatha. Aldrig
besvärades man vid linds uppträdande
af denna ohyggliga, tillgjorda
skide-spelare-pathos. Nej I sommarens
nnlr-daste värma, vårens skönast doftande
dagar, endast de kunna liknas vid vår
Filomeles sång. Hennes bön i
ofvan-nämnda scen, hennes fruktan, hennes
glädje, intet af allt var öfverdrifvet,
utan till sällspord fullkomlighet natur«
Ton och spel framburo gemensamt den
friska ungdomens älskeliga, rika, sanne
språk.

Man må väl önska webeb, att hafve
kunnat höra sin Agatha så gifveo»
Möjligen stod jenny dock ännu högre
som Pamina, i »Trollflöjten». Hon för*«
stod kärlekens odödliga sångare. SnU~

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/matonkonst/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free