Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Jemväl tonkonsten torde hafva
öfver-lefvat sin herrligaste utveckling. Fästa
vi ett ögonblicks uppmärksamhet vid
musiken särskildt, så finna vi 4en ega
tvenne Janus-ansigten, ett gammalt med
bister uppsyn, och ett fagert, ungt.
Man kan indela de flesta tonskapelser
i förståndets och hjertats musik, i
uträknade toner eller sådana, hvilka,
liksom allt hvad skönast skalden
förnimmer, tillkommit i ofrivilliga, poetiska
ögonblick. Dessa skänker från
skönhetens urhem kallas: behagliga melodier.
Innan tonkonsten upphann sin högsta
kulm, odlades de begge, här antydda,
olikartade bildningslinierna nästan utan
all gemenskap med hvarandra. Öfver
den uträknade musikens inre väsen
grubblade redan på 1300-talet
nederländska lärde; t. ex. en dyfay,
OCKEN-heim och josqvin. Vetenskapen
öf-vergick från dem till de gamle
italie-narne, samt uppnådde slutligen i
tysken SEBASTIAN BACH sin högsta
Ut-veckling. Fugan och andra kontra-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>