- Project Runeberg -  Mot aftonglöden /
42

(1944) [MARC] Author: Albert Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Något Carl Larsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

måste i dessa ungdomliga försök se en stor konstnär
in nuce, en fri intelligens, en människa med glad och
stark längtan att brottas med konsten och sig själv.
Ty det Carl Larsson hade att övervinna, var den
lockande lättheten att producera endast ur fantasin.
1 sina illustrationer till Sanningens Vallfärd, Anna
Maria Lenngrens
och Elias Sehlstedts dikter visade
han emellertid, vad han kunde, ett gott resultat av
konstnärlig fantasi och allvarliga studier. Personligen
anser jag att hans förarbeten till Sehlstedt haft stort
inflytande på utvecklingen av hans dekorativa konst.
Då jag som motto över denna uppsats har skrivit
»— — genus irritabile vatum — —», menar jag därmed
något mycket allvarligt. Med orden vates och
irritabilis menar jag just det som omfattas av begreppen
skald, profet, präst, sensibilitet, noli me tangere,
vitögat, indignation, entusiasm. Carl Larsson äger alla
dessa egenskaper. Och dessa egenskaper älskar jag.

Jag vet, att han har visat dem under hela sin
konstnärliga tillvaro. Han har brottats med svårigheter
mer än de flesta. Han har varit fattigare än alla
andra och nära döden. Men i sista ögonblicket har
han alltid sett en stjärna stråla och den har han följt.
Ty den har gnistrat klart och synts väl värd att följas
genom öknar.

Jag skulle kunna, delvis med stöd av Carl Larssons
egna berättelser, ge en rätt livlig bild av hans struggle
for life i Paris, hans liv i Grez-par-Nemours och
annorstädes. Men detta hör redan till historien, och
kritici ha utrett — med all säkerhet till egen
belåtenhet — det som då rörde sig i konstnärens själ. Det
hör också till historien, hur han kom hem och målade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:30:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/motaft/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free