Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Semi-parasitisme
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
237
hvad snyltevanen egentlig medfører. Og vi kan
gaa over til at paapege.de tilsvarende fænomener i
den aandelige og moralske sfære. Vi indskrænker
os for nærværende til ét punkt. Forskjellen mellem
eremitkrebsen og det virkelige snyltedyr er den,
at den første har faaet sin delvise snyltevane kun
med hensyn til sikkerheden. Det kan være, at
eremiten til en begyndelse fortærer det føielige
bløddyr, hvis hus den eftertragter; men den vilde
kun under den forudsætning være et virkeligt snylte-
dyr, at trompetsnekken var af en saadan størrelse,
at den kunde underholde den for livet, og at krab-
bens ydre og indre organer vilde forsvinde, medens
den henlevede sit liv ved simpel indsugning af de
tilberedte vædsker, den forefinder hos sin vert.
Alt det, som bløddyret i dette tilfælde yder krebs-
dyret, er sikkerheden, og følgelig begrænser vi for
nærværende vor anvendelse hertil. Det virkelige
snyltedyr fremstiller for os en organisme, saa langt
mere fornedret i alle sine dele, at vi godt kan
opsætte med at betragte, hvad den lærer os, indtil
vi har banet os en vei til forstaaelsen af de dybere
sider ved denne gjenstand.
Det aandelige princip, som herved skal belyses,
lyder imidlertig saaledes: Ethvert princip, som
yder individet sikkerhed, uden at der til-
trænges nogen personlig anstrengelse, eller
åt dets evner væsentlig tages 1 brug, er
skjæbnesvanger fordets moralske karakter.
Vi begynder nu ikke vor undersøgelse med et forsøg
paa en definition i ord. Gav vi os ifærd med
nøiagtig at bestemme, hvad der menes med sikkerhed
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>