- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
7

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skedels främste svenska kolorist, Karl Gustaf Pilo, kom aldrig till
Paris men tog i Tyskland intryck af franska och af från Frankrike
påverkade målare och sammansmälte dessa intryck med påverkan af
holländare. Från England trängde nya impulser in i vårt måleri liksom
samtidigt i litteraturen (hos Thorild och Lidner). Elias Martin, som från

Fig. 2. Elias Martin: Landskap. Stockholm, Nationalmuseum.

’ fc L..

Paris öfverflyttade till London och vistades där i fem lon år, öfverför till
Sverige en helt ny konstart, det romantiska landskapet. I hans svärmiska
naturlyrik äro intryck af Claude Lorrain, af Wilson och af Gainsborough
påtagliga. Han målar flodlandskap med löfträd och betande boskap, med
palats, städer och bergskedjor i bakgrunden och varmt soltöcken öfver det
hela. Föredraget är flytande, men livad som saknas är studium och fast-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free