- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
34

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som af arkitekturen, och hans lätt färglagda akvareller stå högre än hans
samvetsgrant och torrt utarbetade målningar i olja. Stäck öfvergår från
italienska motiv till att måla holländska vinterstämningar med is och snö,
gamla stadsportar och halmtäckta landthus. Föga själfständig och gärna
följande andra i spåren, är det då Wickenberg han följer. Medan
kamraterna lefvat ett ideelt artistlif i Rom, har denne i Paris tillkämpat sig
ett berömdt namn.

Per Wickenberg (1812—1846) är en af de många skåningarna bland
svenska målare. Under lärotiden vid akademien i Stockholm hade han
liksom andra försökt sig på små landskap och genrer. Utgångspunkten
var de holländska 1600-talstaflorna på museet — de målande
ungdomarnas egna naturstudier voro mycket beskedliga och anspråkslösa.
Wicken-bergs motiv voro kustbilder med båtar, månsken öfver lugnt vatten,
dalkarlar med lass, ett stycke landsväg med ett par figurer — motiv af samma
art fortfor han att måla så länge han lefde. I Berlin, där han vistades
1836—37, och sedan i Paris delade han sig mellan interiörer — läsande
gumma i sin stuga med kaffepanna och katt, tiggargubbe i en
bondstuga — och landskap med figurer och djur, vallgosse med getter, kor
i landskap, barn med vedkälke. »Vinterfiske på isen» bildar öfvergången
till stämningslandskapen: holländsk vinterbild med glanskis, låga stränder
med pilar, infrusna båtar, väderkvarn, hästar och lass på isen, en
små-molnig, disig, snötung himmel. Eller är det sommar, och månen lyser
svagt genom töcknet, medan regnmolnen hålla på att lätta. Båtarna ha
hissat seglen för att torka och allt är stilla, inte en vindfläkt rör sig.
Redan 1835 målar Wickenberg i Stockholm detta motiv — det återkommer
i den holländska kustbilden »Månsken efter regn» (1841), ett verk, som
betecknar ett datum i svenskt landskapsmåleri i det afseende, att ingen
dittills vågat hvarken se eller måla ett så enkelt motiv så stort och så
samladt — man var ej van vid annat än kabinettsstycken, när det var
fråga om en enkel naturstämning, och denna duk var två meter i längd.
Jämförd med de andra samtida svenskarnes alster var detta dristig, om
också ej revolutionär konst.

Det var med ett svenskt vinterlandskap, måladt i Paris sommaren
1837, Wickenberg slog igenom hos den franska publiken. Han vann
medaljer på salongen och blef en europeiskt berömd konstnär. Det som slog
an på fransmännen var de enkla motiven och den kärleksfulla
behandlingen. Intelligens och målerisk känsla, mjukhet och koloristiskt behag
uppbära allt fortfarande Wickenbergs konst, om den också ej blifvit
oberörd af tiden. Han är en af representanterna för den riktning inom
land-skapsmåleriet, som föregår mästarna från Barbizon. Han tillhör de
målare, hvilkas väg till naturen går genom fördjupande i de gamla
holländska landskapsmålarnas verk, genom tillägnandet af deras synpunkter, Man
såg naturen med gamla målares blick och man lärde sig alt se det
måleriska äfven i hvardagliga och obetydliga motiv. I detaljerna röjer sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free