- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
55

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och med omsorg anordnad, och likaså äro figurerna med noggrannhet
valda och placerade. Han målar en blind musikant och dennes dotter inför
polisen, pantlånekontoret med dess kunder, andra och tredje klassens vänt-

Fig. 28. F. Fagerlin: Hemkomsten. (1885.) Stockholm, Nationalmuseum.

salar med deras olika publik, spelsalen i Wiesbaden. Det måleriska intrycket
är för honom en bisak, färgen spelar ingen betydande roll i hans
målningar, och man kan ej rosa honom för tekniskt mästerskap. Om han lefvat
några årtionden senare, skulle han kanske ha blifvit hufvudsakligen tecknare.

De skandinaviska dusseldorfarna voro ej alla starka i handlverket —
en tämligen karaktärslös teckning finner man hos Nordenberg, Zoll,
Wal-lander, Koskull och flera. Mästarne för dem alla i teknisk skicklighet ära

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free