- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
58

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»fattighusgenren». Intresse har han hufvudsakligen som skildrare af svensk
natur med bönder eller kreatur som staffage. Han målar landsvägen,
upp-lifvad af marknadsfolket, af foror på väg till Stockholm, af oxdriften på
väg till Vernamo marknad. Det finns intet novellistiskt innehåll i dessa
målningar, intet poetiserande eller i tidens anda intresserande, det var inte
fester han målade utan hvardagsknoget, och framställningen är helt osökt
och jämnstruken utan spår af effektsökeri. Den svenska naturen är sedd
med ärliga realistögon och återgifven utan försök att försköna den
småväxta barrskogen och de steniga backarna. De romantiska utsikterna
öfver insjöar och lummiga stränder, de bördiga slätterna, det idylliska och

Fig. 30. Nils Andersson: Oxdrift. (1863.) Stockholm Nationalmuseum.

smånätta har målaren lämnat åt andra och valt för sin del det, som andra
ratat.

I samband med Andersson kan nämnas kapten Gustaf Brandelius
(1833—1884), som målar svenskt herrgårdslif — promenadridten, de unga
fröknarnas besök hos hästarna i hagen, första ridlektionen — och äfven
motiv sådana som kappkörande bönder på isen, skjutsombyte på
gästgif-vargården, höstplöjning. Brandelius liksom Andersson står närmare
landt-lifvet och ser bönderna på närmare håll än de målare, som i Dusseldorf
måla svenska bönder efter tyska yrkesmodeller, utklädda i folkdräkter från
Dalarna eller Värend. Hästar med lass och dylika motiv målade äfven
Brynolf Wennerberg och A. F. Lönnroth, båda skolade i Dusseldorf.

Genom Dusseldorf gick ock de flesta svenska landskapsmålares väg
till hemlandsnaturen. Andreas Achenbachs kustbilder i storm och vild-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free