Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
En monumentalt målerisk stil för helgonvisioner och bibliska motiv
sökte Gotthard Werner (1837—1903). Liksom Plagemann, hans
föregångare inom denna konstart, blef Werner främmande för sitt land och dess
konst, han sökte utan resultat den stora stilen och fullföljde ej de friska
ansatser, hans små verklighetsstudier från Spanien och Egypten
uppenbara.
Dusseldorf drog fortfarande svenskar till sig, om de också i regel ej
stannade där länge. Gillis Hafström (f. 1841) målade där genren
»Kontraband» och Axel Kulle (f. 1846) »Kyrkoråd». Dusseldorfare till döddagar
var Axel Gustaf Hertzberg (1832—1878), som målade bönder från Rhen-
Fig. 37. A. Wahlberg: Månsken. (1870.) Stockholm, Nationalmuseum.
trakten och små genrer i 1600-talskostym. Henrik Nordenberg (f. 1857)
blef bofast i Tyskland, där ock Knut Ekvall (f. 1843) gjorde lycka med
illustrationsmässiga samtidsbilder. Ture Cederström (f. 1843) har stannat
i Munchen och målar humoristiska munkar och präster. Bland
landskaps-målarne tillhör Olof Jernberg (f. 1855) helt och hållet den tyska konsten.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>