- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
70

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Öfvergången från Dusseldorf till Paris betecknas af Alfred Wahlberg,
hvars pariserskede börjar 1866. Det moderna stämningslandskapet föres
af honom in i det svenska måleriet. Hans landskap från denna tid äro
stort och helt sedda, stämningen är gifven med poetisk känslighet, med
smältande lyrik och musikalisk harmoni. De äro praktfulla atelierarbeten,
målade med bredd och djärfhet och på samma gång med raffinerad
elegans. Wahlberg har själf talat om, att han på två timmar målade skissen
till »Afton på Hallands Väderö», men när han sedan målade taflan i
Paris (1880), så upptog den honom mer än hundra dagar. Det är först
senare, Wahlberg började måla själfva taflorna ute i det fria med naturen

Fig. 40. Aug. Hagborg: Invigningen af en fiskarbåt. (1881.)

för sina ögon. Turist i sin konst har han med samma skönhetsglädje
och konstglädje målat naturen i nord och söder, från Norrland till Rivieran.
Och vid sidan af hans gyllene aftonstämningar och hans lyriska månsken
stå värdigt hans skildringar af svensk bygd med äng, skog och sjö i full
midddagssol, fylligt, kraftigt och säkert målade. I Paris hade Wahlberg
på 1870-talet en framgång, jämförlig med Wickenbergs 30 år förut.

Bland figurmålarna blef Hugo Salmson (1843 — 1894) den första
nyhetsmannen. Bofast i Paris från 1868 började han med att måla
genre-taflor i historisk kostym eller från Dalarna, öfvergick så till att måla franska
bönder i deras egna kläder och i deras egen luft. 1878 utställde han
»bondkvinna från Piccardie», målad i naturlig storlek och i helfigur. Året före
hade Jules Breton utställt sin »La Glaneuse», kvinnan med kärfven, och
året därförut hade Vollon väckt uppseende genom sin »Femme du
Pol-let». Från 1878 daterar sig också Bastien-Lepages »Les Foins», märklig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free